Det är inte så skojigt att vara Barbafjant just nu. I alla fall inte när det rör sig om skolgrejer. När det inte rör sig om skolgrejer måste jag medge att det är i allra högsta grad trevligt att vara Barbafjant. Då går man nämligen mest omkring och är tjock och grandios. Samt äter kakor. Och pillar på ett lass med barnkläder som man råkade impulsköpa på Tradera.

Idag kunde jag åtminstone äntligen bocka av en av tre jobbiga grejer på pluggerilistan. Mellan 8:15 och 10:13 satt jag och svettades i en tentasal över de frågor som jag inte klarade nångång i februari, eller när det nu var som tentan skrevs. Jag är rätt bra på att förtränga obehagliga saker (och datum)…

Precis som läraren hade utlovat så var kompletteringsfrågorna en mer tydlig variant av de ursprungliga. (Läs: idiotanpassade. Läs: Barbafjantanpassade.) Ingenting var alltså totalt omgjort, vilket jag tror var en himla tur för mig! Min pluggstrategi – den lilla som jag haft – har nämligen gått ut på att fördjupa mig i det jag misslyckades med att svara på, och förneka att det faktiskt skulle kunna handla om nånting annat vid omtentatillfället. Hoppas att läraren tycker att jag är lika duktig på att förebygga mobbning som jag tyckte när jag skrev om det! Och att det kanske finns någon liten teori som jag faktiskt råkade snudda vid när jag skrev om demokrati, så att allting inte bara var mitt eget glada svammel!

Något som gör mig synnerligen nedslagen är det faktum att jag faktiskt inte riktigt får glädja mig än. Visst, omtentan är skriven och inlämnad, men imorgon kvart över nio ska visst en uppsats lämnas in. Inte världens största uppsats, nio sidor bara. Men ändå. Det är ganska exakt nio sidor mer än vad jag har åstadkommit. Jag har hittills kladdat ner en ganska hyfsad mind map, eller om man kanske ska använda det mer korrekta ”tankekarta”, samt sisådär en kvarts A4-sida som kanske, eventuellt, möjligtvis kan komma att utgöra en hyfsad inledning.

Alltså borde jag verkligen inte sitta här, utan istället ägna mig lite mer åt skapande i Word. Eller varför inte öppna en och annan bok? Så att åtminstone uppsatsen innehåller något mer än mitt eget glada svammel, även om det råkade bli så i tentan.

När jag har gjort det (inte bara öppnat en bok alltså, utan skrivit klart uppsatsen) borde det väl inte vara så avancerat att plita ner en tvåsidig argumentation huruvida elever bör få sprida främlingsfientliga åsikter i klassrummet eller ej?

Sen. Är det påsklov!

