Jag tycker väldigt mycket om att sjunga. Ibland (läs: ofta) kan jag varken text eller melodi, men jag gastar glatt på ändå…

Igår struttade jag runt på svärisarnas sommarstugetomt och sjöng ”Har du sett herr svamparell” (och ibland ”Har du sett herr Klantarsel”) till diverse melodier. Jag hade egentligen tänkt sjunga ”Har du sett herr Kantarell”, men det gick inte så bra, så jag bytte spår helt…

I lördags var jag och Barbatönt värsta käcka typerna, vilket innebar att vi drog på oss gummistövlar (och diverse klädesplagg dessutom, annars hade det nog blivit lite kallt för oss…) och gav oss ut i svampskogen. I alla fall var det det vi trodde att vi gjorde, men svamparna – i alla fall såna som vi känner igen som ätliga – lyste ihärdigt med sin frånvaro. Några blåbär lyckades vi dock krafsa ihop. Tillräckligt många för att det inte skulle kännas jättesnålt när fyra personer skulle äta dem till efterätt!

Förutom att vara en hurtig typ på landet har jag varit en turistig typ i skärgården också. I Kristinehamn, eller rättare sagt strax utanför, finns nämligen en skärgård, och där finns också en picassostaty som man gärna ska ha sett. (Jag vet inte riktigt vem som har bestämt det, men så är det i alla fall!) Nu har jag gjort det.

Dessutom har lägenheten börjat bli riktigt fin. Tapeterna ser visserligen fortfarande ut som hej-kom-och-hjälp-mig! men det är inte så mycket att göra åt. Nån snubbe, troligen vid namn Bert-Olof eller så, kommer dyka upp om nån månad och hjälpa oss att få det riktigt fint!

Imorgon sätter jag mig på ett tåg till Limpan! Det ska bli både mysigt och trevligt. Kanske inte själva tågåkandet, men att träffa Barbafarfar och resten av folket som man kan träffa i den gamla hemstaden.

Ikväll har Barbatönt och jag våra första middagsgäster. Det ska bli synnerligen trevligt.

