Oj oj oj!

En helg i Linköping håller på att lida mot sitt slut och jag kan väl bara säga en sak. Jag är helnöjd!

En gammal gymnasiekompis ska gifta sig nu i höst och då finns det ju en sak som är obligatorisk. Nämligen möhippa. Det har känts rätt komplicerat att få till en sån dock, med tanke på att vi är utspridda runtom i landet och har väldigt olika scheman.

Så i onsdags hörde en kompis av sig och tyckte att ”va fan, vi kör nånting nu på fredag!”.

Särskilt mycket planering hanns inte med, men vi hann i alla fall knåpa ihop en massa frågor att ställa till den blivande brudgummen. Dessa frågor skulle sen den blivande bruden få besvara.

Eftersom de kompisar som vi lyckades skramla ihop alltid varit av den lugnare sorten så räknade jag inte med det fylleslag som möhippan skulle utveklas till. Visserligen var det ingen som blev totalt crazy och slet av sig alla kläder, men oj! vad mycket vin det dracks!

Och roligast av allt var nog skrattandet!

Ni vet kärringar på bussen? De är medelålders. De har druckit vin. Och de har ett alldeles speciellt skratt. Högt och kacklande.

lät vi!

Dock ej på bussen, utan intill ån. (Väldigt svårt att hitta nånstans att pick-nicka förresten, när marken är full med kanadagåsbajs!…)

Kvällen avslutades på Platens, så att den blivande bruden fick sitt dansbehov tillfredsställt. Jag dansade inte ett enda dugg utan gick runt och morsade på gamla bekanta istället. Skoj att va tillbaka.

Igår var det dags för helgens egentliga tilldragelse.

Björkedrag heter det. (Eller björkdrag. Eller björkdrage.) Kan man läsa om på den här sidan om man bläddrar ner lite.

Jätteskoj att träffa Jojos (blivande bruden alltså) föräldrar för första gången på sju år. Och alltid lika spännande att försöka ut vilken av hennes fyra bröder som egentligen är vilken. Och vilken fru som är vilken brors…

Sen skulle det bli en öl, som råkade bli två. Därefter var sängen favoritmöbeln nummer ett!

Idag var det upp tidigt som gällde.

Därefter satte jag och mamman oss i hennes bil och åkte ut till Malmslätt. Där bor mina två favorittaxar! Inte nog med det, där bor även deras husse och matte! Och eftersom matte snart fyller 35 så bjöds det på brakfrukost!

Nybakat bröd, massor med pålägg, kaffe, champagne, jordgubbar, smoothies, ägg. Och massor mer som jag inte kommer ihåg.

Och så gammeldansk.

Egentligen är jag inte särskilt förtjust i det, men jag och farfar har vissa planer på att när vi blir gamla sitta på hemmet och dricka just gammeldansk. Och då måste jag ju faktiskt lära mig tycka om det tills dess. Så varför inte börja idag?

Efter denna orgie kändes det rätt skönt att lägga sig på soffan med en bok.

Dock var boken jättekonstig och bokstäverna gick inte alls att få ihop till ord. Dessutom var den rätt tung och hamnade så småningom v ä l d i g t nära mitt ansikte…

Det kan va rätt jobbigt att ha ett liv ibland!

Imorgon åker jag tillbaka hem. Då är det jobbjobbjobb som gäller. Inget jag ser fram emot jättemycket. Men jag längtar efter lönekuvertet!

(Som egentligen inte alls är nåt kuvert nu för tiden. Pengarna kommer ju faktiskt rakt in på kontot…)

