Idag har jag minsann lärt mig en läxa!

Nämligen att man måste dricka ordentligt innan man lämnar plasma!

Min dag inleddes som vanligt med värsta pensionärsfrukosten – havregrynsgröt med solrosfrön och linfrön – och jag kände mig fortfarande mätt och belåten när jag åkte iväg mot Claratappen, som blodlämnarstället heter här i stan.

För säkerhets skull snaskade jag dessutom i mig en grov macka när jag kom dit + två glas juice för att inte bli dålig.

Sen var det som vanligt. En trevlig sköterska stack mig i armen, jag tittade fascinerat på slangarna som transporterar blod både in och ut ur kroppen på mig, jag drack lite juice under tiden. Och dessutom pluggade jag lite. En ganska trevlig halvtimme.

Efteråt satt jag kvar och fikade lite mer. Och sen vandrade jag ner mot stan där jag tänkte slösa bort lite pengar. Med tanke på den något inkontinenta himlen bestämde jag mig snart för att åka hem. Inget skoj att bli blöt ju.

Medan jag stod där och väntade på bussen kände jag först ett svagt illamående komma över mig. Saliven växte i munnen. Så började det flimra framför ögonen, massa med vita prickar, som snart blev fläckar, som snart skapade ett kompakt mörker. Det susade i öronen, det började ringa i dem, började tjuta. Sen blev det tyst. Som när man hamnar under vattenytan på en livlig badplats. Man hör mycket ljud, men låångt bort i fjärran.

Jag kände allt detta hemska och visste inte hur jag skulle bete mig. Försökte hålla mig fast i ett träd, men min armkrok med trädet bara gled i regnet, så att jag snurrade runt några varv. Försökte luta mig mot trädet så nonchalant som möjligt. Kände hur världen sakta sakta kom tillbaka till mig.

Bara att komma in i bussen (man måste ju alltid stå i en liten kö) var en mardröm. Jag var livrädd att inte få någon sittplats, men tack gode gud så fanns det ett ledigt säte! Annars hade jag med största sannolikhet svimmat på bussen. Är så glad att jag inte gjorde det på torget! Det hade både varit kallt, blött, pinsamt och antagligen ganska smärtsamt på stenbeläggningen!

Jag kan lova att jag efter dagens upplevelse inte bara kommer dricka mycket, utan väldigt mycket dagen och timmarna innan jag lämnar plasma!

